Boem boem boem boem boem ….etc.

Wat een herrie, van vrijdag avond tot en met zondag middag. Boem boem boem boem boem boem. In de loop van de middag wordt het luider, daarna nog luider. Boven alle andere geluiden om ons heen boem boem boem boem boem boem van een of andere feestje ergens in de buurt van de randmeren. Omdat de bassen zo laag zijn drukken ze alle andere geluiden weg. Zelfs door de herrie van de generator hoor je nog boem boem boem boem boem. Mijn hart slaat permanent 10 slagen sneller, mijn zenuwen  gieren door mijn lijf. Wat heb ik een ongelofelijke hekel aan die klereherrie. Om agressief van te worden.

Eén van de goede dingen van wonen in Oosterwold is dat we geen last meer hebt van die mannen met te grote sloepen (zitten zelden vrouwen op..) en partyboten die met de stereo vol open achter ons schip langs varen, soms tot diep in de nacht. Maar neen die boem boem boem boem boem boem uit Almere is nog veel erger. Die gaat uren lang door, in tegenstelling tot de boten waar we nu soms last van hebben, want die zijn na enkele minuten weer verdwenen.

Bij de keuze voor Oosterwold hebben we de omgeving goed bestudeerd om de kans op boem boem boem boem boem te minimaliseren. Maar we hadden er geen rekening mee gehouden dat we zelfs last van die herrie zouden hebben wanneer het feest kilometers ver weg is. Het kan niet anders dan dat er duizenden of misschien wel tienduizenden mensen last van hebben gehad. Waarschijnlijk lag een groot deel van de bezoekers die nacht met suizende oren in bed. Onze jeugd mag niet roken, niet drinken, niet auto rijden, niet brommeren zonder uitlaat, maar ze mogen wel hun gehoor beschadigen op herrie waarvoor de gemeente zelf een vergunning heeft afgegeven.

Hoe kan je nu een heel stadsdeel willen ontwikkelen, naast een natuurgebied, aandacht voor groen, duurzaam etc. etc. en tegelijkertijd een stuk verderop een festival toestaan dat de lucht verzengt met een irritante berg herrie waardoor het hele weekend je hart in je keel bonkt? Laat die festivals svp in een stadion, achter de duinen of onder de grond plaatsvinden. Maar toch niet in de open lucht naast een natuurgebied? Zelfs de festivals op bijvoorbeeld het Java-eiland veroorzaken minder overlast voor de Amsterdammers dan het feestje van afgelopen weekend in Almere.

Wordt bij het verstrekken van een vergunning ook een afweging gemaakt van hoeveel mensen er last van hebben ten opzichte van hen die er baat bij hebben (anders dan commerciële)? Wat is de norm? Wordt die met 15.000 nieuwe huishoudens in Oosterwold straks overschreden? Kan de gemeente bij het verlenen van een vergunning voor het teweeg brengen van dit soort massale klereherrie een volgende keer wellicht zorgen voor een maximering voor het aantal decibels in de vergunning en daarop strak handhaven? Ook zou fijn zijn wanneer bij een twee dagen durend evenement er om het uur een uur pauze komt zodat je adrenalinespiegel weer even kan herstellen.

Boem boem boem boem boem bah!

Zo, dat ben ik ook weer kwijt.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, problemen, tegenslag, vergunningen en procedures en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Boem boem boem boem boem ….etc.

  1. Dag Frank, dat was http://www.freefestivalharder.nl/ op 6.370 meter afstand. WZW (dus een graad of 30 afwijkend van jullie richting) en 2 à 3 Bf. Is het jaarlijkse lawaaifestival dat dit jaar voor het laatst op het Atlantisstrand plaatsvond. Volgend jaar moeten ze uitwijken naar een plek met meer ruimte…………(?), i.v.m. Floriade-voorbereidingen.
    Groet,
    John

    Like

  2. Loes Walsteijn en Bernd Gallee zegt:

    Ook wij in Nobelhorst (Almere Hout) hemelsbreed 3 km dichterbij, werden er knetterchagrijnig van. In onze stoelen trilden onze buiken en hoofden mee. Verregaand asociaal. Ik begrijp niet dat er geen decibelbeperking wordt vereist. De Arbeidsinspectie eist gehoorbescherming bij dit soort herrie op het werk. Dat die toeschouwers hun oren verpesten, moeten zij weten maar omwonenden moeten van deze herrie verschoond blijven. Er zijn overigens een paar van dit soort herriefestivals in Almere waar je last van zult krijgen. Misschien kunnen we als Oosterwoldbewoners tzt weer eens een actie richting gemeenteraad voeren.

    Like

  3. Loes Walsteijn en Bernd Gallee zegt:

    Ik denk dat BAH (belangenvereniging Almere Hout) die zo tegen Oosterwold is, wel mee wil doen.

    Like

    • Edwin van der Wal zegt:

      BAH is niet tegen Oosterwold hoor… Eigenlijk alleen tegen project ontwikkelaars (en de nu nog relatief lage grondprijs).

      Like

      • frankenco zegt:

        Grondprijzen zijn normaal gesproken alleen maar hoger omdat er projectontwikkelaars van moeten mee-eten. De grond zelf is niet duurder, je betaalt enkel een opslag voor de dienstverleners die eraan gewerkt hebben. Het is niet minder dan redelijk dat wanneer die dienstverleners er niet meer tussen zitten, het voordeel naar de persoon gaat die zelf al die werkzaamheden moet verrichten en de risico’s moet dragen. Landbouwgrond kost in de polder gemiddeld zelfs minder dan wat wij betalen: http://www.boerderij.nl/landbouwgrond/grondprijzen/?gebied=2402#pricescontent

        Like

  4. Leon zegt:

    Wat vreselijk, heel herkenbaar. Hopelijk was het eenmalig. Na jaren basgeluiden te hebben moeten verdragen van de buren in Amsterdam heb ik daarvoor ook een trauma opgelopen. Zodra ik het hoor raak ik meteen in paniek en vraag ik me af hoe lang het gaat duren en of ik straks kan slapen, kan me niet meer concentreren of lezen. Wat betreft locatie zit ik hier prima in Noorderplassen West, geen vliegtuigen, geen windmolens, geen snelwegen, geen festivals(heb niks gehoord), alleen mijn droom van een stuk land waar ik dingen op kan laten groeien kan ik hier niet betalen.

    Like

  5. Anita (deelnemer Ecomeerhof) zegt:

    Als (Almere) Havenaren zijn wij inmiddels gewend aan het jaarlijks terugkerende festivalrumoer. We ergeren ons er niet meer aan. Het stopte zondagavond om 23.00 uur, zoals ieder jaar. We hebben dus lekker kunnen slapen.
    Wij waren vrijdagavond in Oosterwold toen de herrie begon. Het viel ons op dat de herrie in de polder veel beter hoorbaar was (en dus hinderlijker) dan in onze huidige woonwijk op slechts een paar kilometer van het festivalterrein. Kennelijk dempt de omliggende bebouwing het volume enigzins. Feit is dat geluid in de polder ver draagt, zeker als de wind uit dezelfde richting komt (ik ben in de polder opgegroeid en herinner me uit mijn jeugd dat het popfestival in het dorp 7 km verderop bij mij thuis ook goed hoorbaar was, in de jaren 70 was dat dus niet anders dan nu).
    Tja, het aantal decibels zou best wel wat minder mogen zijn, dat ben ik met je eens. Maar ieder z’n meug en ik ga zelf ook graag naar festivals. Het is goed dat Almere die festivals zo nu en dan ook organiseert. Dat brengt wat reuring en dat is goed voor de plaatselijke business en voor de jeugd van onze stad. Festivals verbroederen, is mijn ervaring. Weet dat als in Oosterwold straks meer bebouwing komt en groen, de geluidsoverlast minder zal worden.

    Like

  6. Peter Kindt zegt:

    Nog een Havenaar: zelfde ervaring als Anita. Ook wij horen de festivals, maar het stopt altijd op tijd. Daarnaast kan ik het ook wel waarderen als er verschillende activiteiten in de stad zijn. Alleen de (niet gereguleerde?) nachtelijke feestjes van Rayman zijn hier irritant…

    Zou je het straks binnen horen als de woning af is? Ik verwacht eigenlijk niets te horen van festivals of vliegtuigen achter 3-laags glas en ventilatie door wtw (ipv roosters). Dan maar even een paar uur de ramen dicht houden 🙂

    Like

  7. Eva Lobach zegt:

    Oh, dat is geen prettig vooruitzicht…. Een belangrijke reden om naar Oosterwold te verhuizen is om minder overspoeld te worden door stadse herrie. Helaas dus kennelijk niet altijd zo stil als ik hoop…

    Like

  8. Peter Welp zegt:

    Jullie staan niet alleen in jullie verbazing. Is dit écht nodig? Er zijn veel losse groepen landelijk, die hardop vragen of het niet wat zachter kan. En het kán zachter. Echt. Vraagt investering in techniek en terug naar nivo’s van h2012. Je hóeft het niet te pikken, ook niet als het om 3 evenementen (stiekum toch 4 in Almere, bedankt gemeente) per jaar gaat.

    Like

Geef een reactie

