Een lieve koningin

Met verschrikte, teleurgestelde, ietwat gespannen blik in de ogen liep Jacqueline weer naar binnen. Ik vroeg haar wat er aan de hand was. “Ik heb een zwerm”, riep zij. “Help ik heb een zwerm!”. “Mijn koningin is vertrokken en heeft een hele berg bijen meegenomen”. De zwerm bleek een dikke bal van bijen te zijn die aan een van onze fruitbomen hing. Ze zoemden enthousiast en leken mij opgewonden over de moedige stap die zij zojuist hadden ondernomen. Zij waren ontsnapt uit onze bijenkast en gingen nu een nieuw volk stichten.

Jacqueline is dan wel geslaagd voor de imkeropleiding en heeft inmiddels haar eigen volk bijna een jaar goed verzorgd, maar en zwerm is toch even schrikken. Het vangen van een bijenzwerm zat niet in de basisopleiding. Na een uurtje in de boeken, e-mailen en youtube-filmpjes kijken stond ze strijdlustig weer voor mij met de vraag of ik even wilde helpen. Ze had nog een nieuwe bijenkast klaarstaan voor een volgend volk en ik moest even helpen om de zwerm daarin te doen.

Ik herinnerde mij nog goed hoe ze er de vorige keer uitzag toen ze even een foutje maakte en ik haar 10 bijensteken rijker bij de dokter kon ophalen met een volstrekt onherkenbaar gezicht van de zwellingen. Maar ja, ik kon natuurlijk geen nee zeggen. Even later stonden wij goed ingepakt de zwerm in hun nieuwe onderkomen te vegen.

Een paar uur later wist Jacqueline verrukt te melden dat de koningin in de nieuw kast zat en dat alle bijen die wij niet in de kast kregen daar nu uit eigen beweging waren ingetrokken.

De volgende dag ontdekte Jacqueline dat in de oude kast weer nieuwe koninginnen gekweekt werden. Ja, dat kunnen bijen. Die maken een nieuwe koningin wanneer de oude weg is. Gewoon met veel koninginnegelei! Wat een wereld. Hoe zou onze wereld eruit zien wanneer wij dat kunstje zouden leren? Het is de bedoeling dat er maar één goede koningin in de kast zit dus die anderen heeft ze ‘verwijderd’. Over een paar dagen wordt die vervangen door een F1 koningin. Dat zou een heel vriendelijke koningin uit Ameland zijn, waar zij niet door agressievere soorten gedekt kon worden. Een lieve koningin 😉

Dit bericht werd geplaatst in bijen, Geen categorie en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Een lieve koningin

  1. Hajo Witzel zegt:

    Wat goed en dapper om helemaal zelf je eerste zwerm te vangen!
    Inderdaad leer je dat in de basiscursus enkel in theorie. Maar als je het een paar keer gedaan hebt draai je je hand er niet meer voor om. 🙂
    Als Imker Vereniging Zuid Flevoland zijn wij dankzij het Paradijsvogelbosje inmiddels ook actief in Oosterwold, en zelf heb ik mijn bijen in de tuin op de Paradijsvogelweg (eigenlijk ook Oosterwold). Dus we mogen gerust stellen dat Oosterwold een heel bij-vriendelijke omgeving is.

    Like

  2. Suzanne van de Brug zegt:

    Afgelopen zaterdag mochten wij voor de 2de keer een zwerm gevangen op de inkercursus ( bijentuin Almere) Tenminste heb de 2 heren het laten doen en ik mocht filmen:-)). Er knap dat je het hebt aangedurfd, ik kijk voorlopig nog even liever toe…

    Like

Reacties zijn gesloten.