Kavelwegen

Als techneut, advocaat en ervaringsdeskundige heb ik de eer om betrokken te zijn bij de aanleg van de meerdere kavelwegen in Oosterwold en bij de inrichting en oprichting van de betreffende kavelwegverenigingen.

Bij die kavelwegen zijn twee belangrijke noten te kraken. De eerste betreft de verenigingsstukken. Inmiddels zijn mijn concepten zodanig uitontwikkeld dat die vrij snel te produceren zijn. De tweede noot betreft de tekeningen van de weg. Dat gaat om het dwarsprofiel en om de ligging van de weg, e.e.a. in overeenstemming met het bestemmingsplan.

Dwarsprofiel

Over het dwarsprofiel blijkt bij menig adviesbureau onduidelijkheid te bestaan. Voor de goede orde is hieronder nog maar eens het basisprofiel weergegeven. Het gaat niet om het soort wegdek, het gaat om de breedtematen.

IMG_0364.jpg

Het is aan de initiatiefnemers zelf om te bepalen of zij het water dat bij ernstige regenval direct afgevoerd moet worden in een greppel laten lopen of over hun land. De laatste optie is hierboven afgebeeld. Van belang is dan wel dat het wegdek voldoende boven het maaiveld uitsteekt. Na maanden bouwverkeer zou de weg m.i. nog steeds ca. 20 cm boven bet maaiveld moeten liggen.

De ligging van de kavelweg

De ligging van de weg is situatieafhankelijk. Het kan maanden duren voordat daarover met initiatiefnemers en gemeente overeenstemming is bereikt. Dit is niet zelden een slopend proces omdat iedereen andere belangen heeft en slechts weinigen zich ervoor verantwoordelijk voelen om het achterliggende land goed te ontsluiten. Er zijn zelfs mensen die hun stip steeds maar verplaatsen totdat ze aan een doodlopend weggetje liggen. Anderen zijn daardoor de dupe want die willen verder..

Het verbaast mij hoe moeizaam het plannen van een weg soms verloopt. Het bestemmingsplan is immers vrij duidelijk. Je moet langs alle randen van je kavel een reservering van 4,25 meter aanhouden voor het geval iemand langs je kavel zijn eigen kavel wil ontsluiten. Je hebt dus geen inspraak over je eigen kavelrand.
Daarnaast kan je een goede bijdrage leveren door bochten scherper dan 45 graden te vermijden. Dat spaart veel extra grond in de bocht, veel onderhoud en veel vastlopende vrachtwagens.

Maar hoe zit het nu wanneer je een vergunning hebt waarin niet is voorzien in een nieuwe kavelweg langs je achtertuin? Ik ben geen expert in dit rechtsgebied, dus ik hoor graag wat specialisten hiervan vinden. Maar m.i. is het bestemmingsplan leidend, niet de vergunning. Onderdeel van het bestemmingsplan is dat je het gebruik van de 4,25m rand om je kavel moet dulden voor het ontsluiten van je buren. Zelfs wanneer je er een sloot hebt ingepland of een opstal op hebt staan, zal die moeten wijken voor de kavelweg van je achterburen. Alleen wanneer je een vergunning hebt voor het expliciet handelen in strijd met het bestemmingsplan lijkt mij dat een andere zaak. Wie weet hier meer over?

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, kavelweg en getagged met . Maak dit favoriet permalink.