Belevingsvlucht Lelystad

transaviaDe belevingsvlucht van de PH-HZO, vluchtnummer TRA051 van gisteren is achter de rug. Maar wat wij beleefden doet geheel niet ter zake. Minister Van Nieuwenhuizen heeft laten weten geen consequenties te verbinden aan de uitkomst. Airport Lelystad gaat hoe dan ook door. De deur naar 40.000 vluchten per jaar op Lelystad staat open. Maar dat wisten we al. Goed gespind trouwens. Wanneer je het testvlucht noemt suggereer je dat de test kan slagen of mislukken. Bij een belevingsvlucht heb je dat probleem niet. Beleving is subjectief en afhankelijk van je gehoor. Slim.

In Oosterwold was de geluidsdruk niet boven verwachting hoog vernam ik van anderen. testvluchtDe PH-HZO bleef ten noorden van de A27. Maar hoorbaar was hij wel. De geluidsdruk zal tussen de 10 en 15 dB zijn toegenomen. Een geluidsdruk vergelijkbaar met iemand die op een meter afstand tegen je praat (en je vanaf 2020 geen 10 minuten met rust laat). Voor mij is dat genoeg om wakker van te worden (dat probleem heb ik overigens niet meer sinds in in Oosterwold woon. Hier word ik uiterlijk om half zes gewekt door iemands haan).

Het wrange is dat die herrie geen enkel doel dient. Die wordt veroorzaakt om vakantiegangers voor 300 euro hun kont te laten bruinbakken langs de Middellandse Zee. Wellicht keert ooit het publieke sentiment zich tegen dergelijk vermaak op kosten van het milieu. Hoe lang zal het duren totdat tot de gemiddelde Ibizaganger doordringt dat zo´n reis niet meer kan, niet langer chique is (net als die Hummer)?

Dat Airport Lelystad nodig zou zijn voor de economische groei helpt evenmin voor het begrip. Meer groei is minder natuur. Continue groei is niet natuurlijk. In de natuur is alles in evenwicht, cyclisch, eb en vloed, jaargetijden, etc. Bij groei hoort ook herstel. Eeuwige groei kan niet. We putten de aardbol nu al sneller uit dan ze kan herstellen. Tijd voor herstel, tijd voor eb.

Maar terug naar Lelystad. Vanaf 2020 zullen we moeten leven naast de druppelende kraan. Steeds weer vliegtuigen. Niet harder dan een vrachtwagen in de straat. Maar wel hinderlijk omdat hij onophoudelijk elke paar minuten langskomt. Die hadden we even niet zien aankomen toen we de stad ontvluchtten en kozen voor leven in de natuur. Hadden we maar een milieubewuste minister. Balen.

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, geluidsoverlast oosterwold en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.