m.e.r. deugt niet, Vliegveld Lelystad toch open?

Ik ben bang dat ik nu aan het einde ben gekomen van een lange reeks van enthousiaste berichten over Oosterwold. Wat er nu is gebeurd bederft wellicht alle pret hier. Geluidsoverlast van vliegtuigen! Daarvoor ben ik juist uit Amsterdam vertrokken (en het lotingssysteem voor scholen).

Deze week werd bekend dat de vliegtuigen van Lelystad veel meer geluidsoverlast gaan veroorzaken dan bleek uit de milieu effecten rapportage (m.e.r.). Een glasheldere uiteenzetting werd gegeven in deze uitzending van Eenvandaag ( hier). Dat is heel slecht nieuws voor Oosterwold.overlast vliegtuigen oosterwold 3

Vliegveld Lelystad mocht doorgaan indien de geluidsoverlast ervan binnen de gestelde normen zou blijven. Dat klinkt logisch.

Vervolgens is voor het opstellen van de m.e.r een flink aantal aannames gedaan over vliegroutes, vlieghoogtes etc. Het doel was om in Lelystad te kunnen landen en opstijgen zonder dat de vliegtuigen die op Schiphol vliegen daarvan hinder ondervinden. Eén van die uitgangspunten is dat de vliegtuigen een heel eind onder de vliegtuigen van Schiphol moeten blijven vliegen (<800 m). Ook dat lijkt logisch.

overlast vliegtuigen oosterwold 1

En als ik het goed begrijp, zijn ze toen gaan terugrekenen. In plaats van te kijken hoeveel herrie een vliegtuig maakt wanneer dat op verantwoorde wijze landt, is gekeken hoe langzaam hij moet vliegen om onder de dB normen te blijven. Een perfecte doelredenering dus. De uitkomst was dat een vliegtuig binnen de geluidsnormen kon landen wanneer hij zijn motoren zou uitzetten. Briljant! Dat rapport had ik ook kunnen schrijven 😉

Maar de schrandere onderzoekers van stichting Hoogoverijsel uit het fragment van Eenvandaag trapten daar niet. Zij stelden na grondig onderzoek vast: met uitgeschakelde motoren tientallen kilometers op 800 m vliegen is gevaarlijk, geen piloot die dat doet, de werkelijke hinder zal veel hoger zijn! Het vliegtuig moet namelijk gas geven om niet neer te storten.

De piloten hebben geen enkele boodschap aan een of andere m.e.r. , die piloten geven gewoon net zoveel gas als nodig om veilig te vliegen. Ook dat klinkt logisch. Zo zijn piloten.

Onze De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma, maakt zich hierover niet bijzonder druk. Zie de passages uit haar brief aan de Tweede Kamer. Volgens Dijksma hoeven enkel wat invoergegevens hersteld te worden. De uitkomst zal praktisch het zelfde blijven. Slechts twee extra huizen komen in de hinderzone aldus Dijksma. Een nieuwe m.e.r. zal niet nodig zijn, aldus staatssecretaris Dijksma..

MER Lelystad 2

MER Lelystad 3MER Lelystad 1

En let vooral op die 45.000 vliegbewegingen per jaar. Wanneer er 18 uur per dag gevlogen mag worden (aanname) en ze volgen allen dezelfde route (wat mij onlogisch lijkt), raast er dus worst case 45.000 / (365*18) = 7 keer per uur ofwel elke 9 minuten een vliegtuig over je hoofd. En 48 dB is best storend.

En hier wordt het lastig. Het vliegveld is immers af. Is er straks echt een politicus die de ballen heeft om het vliegtuig dicht te houden omdat de geluidshinder toch hoger uitpakt? Ik ben echt bang dat onze bestuurders dat niet aan durven.

Hoe kan de gemeente Almere nog hier een ecologische wijk bouwen? Waar mensen dicht bij de natuur staan, de helft van hun land voor landbouw moeten gebruiken etc.?

En dit is hoe het zal gaan. Er komt een nieuwe m.e.r., daaruit volgt dat een groter gebied hinder zal gaan ondervinden. Dan gaat er iemand belangen af zitten wegen, economische belangen versus belangen van bewoners. De term dun bevolkt gebied valt af en toe. De bewoners zullen alles op z´n kop zetten om gehoord te worden. Uiteindelijk wordt besloten om vliegveld Lelystad gewoon te openen. In het beste geval wordt er een geste gedaan in de vorm van een iets lager aantal vliegtuigen. De piloten geven vervolgens lekker gas for a nice ride.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in problemen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op m.e.r. deugt niet, Vliegveld Lelystad toch open?

  1. Pingback: Forse geluidsoverlast Schiphol | BOUWEN IN OOSTERWOLD

Reacties zijn gesloten.