Vliegroutes Lelystad en Almere Oosterwold

Gisteren maakte Minister van Nieuwenhuizen bekend hoe de vliegroutes gewijzigd gaan worden.Route komt dicht bij Creil Voor Oosterwold lijkt er niet veel te veranderen. De herrie zit vooral noordoostelijk van de A28.

Zie hier het artikel van Omroep Flevoland. Heel typerend voor de werkwijze van deze politica. Van Nieuwenhuizen erkent dat de wijzigingen tot weer nieuwe protesten kunnen leiden maar is niet van plan om de vliegroutes nogmaals aan te passen.

Ik vraag mij af wat precies de objectieve rechtvaardiging is om de eerste klacht wel en de tweede klacht niet in behandeling te nemen. Is dat het primaat van de economie? Onze regering hecht meer aan de economie dan aan een schone wereld. Groeien moet, bezwaren moet je slim wegwerken zonder te veel tijd te verliezen. We moeten doorgaan, stoppen is geen optie, meer mensen voor een paar tientjes de wereld rond, meer, meer , meer, ooooooohhhhhh..

Maar wat mij het meest stoort (ik hoop dat ik mij  vergis) is dat er geen maximale geluidsnorm en luchtvervuilingsnorm is waarbinnen Lelystad werkelijk moet blijven. Hoeveel dB mogen Lelystad en Schiphol produceren? 

En ik bedoel niet op de simulator met schimmige algoritmen en mogelijk onbetrouwbare input, maar gewoon op de decibelmeter in het weiland. Want die simulator hebben ze voor Schiphol ook gebruikt en ik begreep dat dat weinig van klopt. Zo zouden wij ver buiten de 48 dB grens van Schiphol moeten wonen, toch produceren vliegtuigen boven Oosterwold met enige regelmaat een dikke 60, soms over 70 dB en bepalen de piloten grotendeels zelf of ze wel of niet over een woonwijk vliegen. (Toevoeging 25 feb 18: zie reactie onderaan deze blog: de geluidscontouren geven het gemiddelde over een etmaal aan en zijn dus geen norm voor maximaal geluid).aanvliegroutes lelystad

Jan Terlouw viel daar in de zeventiger jaren al over (NRC, 14 december 2017, accenten toegevoegd): “(…) in de Eerste Kamer verzette ik me er al tegen dat Schiphol geluidsoverlast ging berekenen in plaats van meten. Dat is nu weer aan de orde. Wat is dat voor onzin? Sinds Galilei weten we: meten is weten.

Ook hier is de reden simpel. Wanneer je je plannen wilt kunnen doorzetten breng je zo veel mogelijk risico´s buiten haakjes. Berekenen dus, niet meten en,.. één keer naar klachten luisteren, dan aanpassen zodat je kan zeggen dat met klachten van burgers is rekening gehouden en dan snel doorgaan, doorgaan, doorgaan, alsmaar doorgaan, allemaal het vliegtuig in voor een habbekrats, hoe meer hoe beter. Woehaaaa,…. lekker al dat dividend!

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, geluidsoverlast oosterwold, oosterwold en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Vliegroutes Lelystad en Almere Oosterwold

  1. Jan zegt:

    De normen zijn allemaal gebaseerd op etmaalgemiddelden. Zelfs als die door meting tot stand komen kan het zijn dat je buiten een 48dB grens nog 120dB om je oren krijgt. Neemt niet weg dat meten uiteraard de voorkeur heeft.

    Like

  2. Chantal zegt:

    ‘Op het moment dat Lelystad AirPort operationeel wordt, zal Almere niet ontkomen aan vliegtuiglawaai van dalende vliegtuigen’, volgens de Almeerse luchtvaartjournalist John Assman. ‘Bij gebruik van landingsbaan 05 zullen Almere Haven, Almere Hout, het Kathedralenbos en Cirkelbos de volle laag krijgen.’ Volgens Assman zullen dalende vliegtuigen een grotere bocht boven deze gebieden maken, dan in de officiële rapportages is uitgetekend. Dit lees ik in een locale Almeerse krant, toegestuurd door kennissen. Als toekomstige Oosterwolder ben ik bezorgd. Ik wou juist de Schipholoverlast van mijn huidige woonplaats ontvluchten door voor de rust en ruimte van Oosterwold te kiezen. Vluchten voor het vliegtuiggeraas wordt haast onmogelijk in dit land… waar de beslissers steeds maar buigen voor de ongebreidelde groeizucht van het vliegverkeer.

    Like

Reacties zijn gesloten.