WEG

Uitgangspunten

  1. De initiatiefnemer dient zelf te zorgen voor de ontsluiting van de kavel. Dat betekent dat je een manier moet vinden op van het bestaande wegennet op je kavel te komen. Er zijn twee mogelijkheden:
    1. of aftakken van de kavelweg van een andere initiatiefnemer;
    2. aftakken van een bestaande weg (van de gemeente of het de Staat);
    3. aftakken van een door initiatiefnemers gezamenlijk (in eigen beheer) aan te leggen weg (bijvoorbeeld via een VVE). Deze optie is niet uitgewerkt in de structuurvisie Oosterwold. Deze optie is waarschijnlijk wel een realistische optie omdat wij ver van de Tureluurweg afliggen en daartussen geen kavels liggen. Bewoners moeten dus de handen ineen slaan om een weg vanaf de Tureluurweg naar de kavels aan te leggen.
  2. De initiatiefnemers leveren ieder hun eigen bijdrage aan de aanleg van een wegennet. De gemeente legt voorlopig geen wegen aan. De intergemeentelijke structuurvisie schrijft hierover (p. 51):Schermafdruk 2015-01-19 20.14.33
  3. De initiatiefnemer dient te zorgen voor de ontsluiting van zijn eigen kavel en dient het voor de volgende initiatiefnemer mogelijk te maken om daarop aan te sluiten. Dat komt erop neer dat hij de ruimte moet reserveren zodat de volgende initiatiefnemer daarop een weg kan aanleggen. In de intergemeentelijke structuurvisie staan de volgende plaatjes ter illustratie:
    Schermafdruk 2015-01-19 19.58.29 Schermafdruk 2015-01-19 19.58.49
    O
    p het linker plaatje sluit de onderste initiatiefnemer op een bestaande weg, de bovenste initiatiefnemer sluit aan op de kavelweg van zijn voorganger.
    In het rechter plaatje wordt het systeem van kavelwegen verder uitgebreid. In het ergste geval wordt een kavel ingesloten door 3 of 4 wegen. De enige meevaller is dan dat je alleen je eigen ontsluiting hoeft te betalen. In de praktijk werkt dit anders. Initiatiefnemers zullen zich vaak verenigen om gezamenlijk een weg aan te sluiten. Het ligt voor de hand dat de kosten per huishouden gedeeld worden. Immers, ieder heeft een zelfde belang bij ontsluiting van zijn kavel en iedereen maakt er evenveel gebruik van.
  4. Langs je kavel dien je een strook van 4,25 meter beschikbaar te houden voor verharding (kavelweg). Indien er twee kavels langs elkaar liggen ontstaat op die manier de mogelijkheid om in de toekomst een verharde weg met goot aan te leggen van 8,5 meter. Op het rechter plaatje is dit al ingetekend. Het midden van de weg ligt dan dus op de grens van de kavels.
  5. Wij zullen aansluiten op een van de wegen die waarschijnlijk worden aangelegd  langs  de beide sloten die vanaf de Tureluurweg naar het Kathedralenbos lopen. Deze optie is niet concreet beschreven in de structuurvisie Oosterwold. Volgens Ester is deze optie er wel in te lezen..
  6. Het is nog niet duidelijk hoe de thans bekende initiatiefnemers voor de aanleg van een gemeenschappelijke toegangsweg gaan zorgen. Het eerste idee was een toegangsweg die alleen langs de noordelijke sloot loopt. Het laatste idee is een ringweg die door het hele gebied loopt. In beide gevallen is het van belang dat alle initiatiefnemers bijdragen. Er is nog veel overleg nodig tussen betrokken partijen. Dat is een ingewikkeld proces waarover ik pas zal berichten wanneer er enige zekerheid over de oplossing is.

    Op 12 januari 2016 startte de aanleg van onze eigen kavelweg:

Advertenties

3 reacties op WEG

  1. Pingback: Bespreking met andere initiatiefnemer | BOUWEN IN OOSTERWOLD

  2. Albert Waninge zegt:

    Wat een enorme wegbreedte wordt er voorgeschreven. N-wegen hoeven slechts 7,50 meter breed te zijn. Is het de bedoeling dat we straks met (meer dan) 80km/u door de wijken mogen scheuren?

    Like

    • frankenco zegt:

      Tja, dat lijkt inderdaad wat overdreven. Wij reserveren 4,24 m, de buren ook dus samen 8,5 meter voor weg en bermen. Het gevolg is dat wij al onze meters verharding gebruikt hebben en daarmee niet eens de kavels achter ons kunnen ontsluiten. Dat zal via de kavel van de buren moeten gebeuren. Het is ons ook een raadsel hoe de gemeente dit wil oplossen.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s