Hulp bij inrichten Huishoudelijk reglement en oprichting kavelwegvereniging in Oosterwold

Het aanleggen en beheren van kavelwegen is een lastige zaak. Daar is veel kennis van zaken voor nodig. Nog lastiger is dat in een organisch ontwikkelend gebied moet gebeuren.

Als gevolg van de organische ontwikkeling weet je vooraf niet waar toekomstige wegen gaan aansluiten en verlengen. Maar de vereniging wil niet oneindig groeien in verband met de beheersbaarheid/strijdige belangen onderling.

En tot waar loopt de weg? Moet je verlengen? Mag iedereen aansluiten? Wie betaalt de toegangsweg door kavels van anderen, Staatsbosbeheer of archeologie, hoe sluit je aan op andere verenigingen, hoe krijgen de oprichters hun voorschot terug, wie betaalt welk deel van de aanleg en het onderhoud? Langs sommige kavels liggen veel meters weg, andere kavels raken de weg slechts op een puntje. Ze hebben het zelfde belang, maar wie betaalt wat?

De oprichters zullen alle denkbare scenario´s en situaties moeten overzien en daarvoor voorzieningen treffen in de statuten / huishoudelijk reglement / contract met de leden.  Om de verenigingsstukken goed te kunnen inrichten is doorgaans vele tientallen uren van overleg nodig met betrokken initiatiefnemers, gemeente, nutsbedrijven, soms Staatsbosbeheer, wegenbouwers en ingenieursbureau. Voorts is afstemming nodig met de notaris want de statuten van de kavelwegvereniging dient op vele plekken aan te sluiten op het huishoudelijk reglement.

Ik heb inmiddels vele kavelwegverenigingen ontworpen en helpen oprichten en kan hierbij  vergaand adviseren en bijstaan. Voor alle denkbare scenario´s heb ik regelingen ontworpen. In overleg met de gemeente zijn de stukken waar nodig bewerkt zodat de gemeente ze zal goedkeuren. Samen met de notaris(sen) zijn vervolgens de statuten op vele punten aangepast zodat ze goed samenwerken met het huishoudelijk reglement. Daarin is alle kennis en ervaring van afgelopen drie jaar verwerkt en nog steeds verwerk ik nieuwe ideeën naar aanleiding van nieuwe situaties. Daarnaast kan ik de toekomstige leden meenemen in de problematiek, uitleg geven en samen met hen het besluitvormingsproces doen dat nodig is om de stukken definitief te krijgen.

HH1

In het huishoudelijk reglement, het kernstuk van de vereniging, is geregeld hoe de leden willen omgaan met initiële bijdragen, toetredingsbijdragen, periodieke bijdragen, aanleg en onderhoud van grond, verharding, toegangswegen door land van andere kavels, Staatsbosbeheer/Rijk/Gemeente/Provincie, tijdelijke en Permanente Weeswegen, organisch groeiend Doelgebied en Achterland, aansluiten op andere wegen, etc. Ook voorziet het reglement in een uitgebreide spreadsheet waarin elke wijze van onderlinge verrekening van kosten is uitgewerkt. De verenigingsstukken zijn eenvoudig aan te passen aan de individuele wensen van de oprichters.

Het huishoudelijk reglement en de bijbehorende statuten en het noodzakelijke contract (want lidmaatschap kan je opzeggen..) omvatten aldus een schat aan kennis en ervaring. Deze kennis en ervaring en de bijbehorende verenigingsstukken deel ik met nieuwe initiatiefnemers zodat zij zich volledig kunnen focussen op hun eigen kavelontwikkeling. Ik doe zogezegd de ontwikkeling van de kavelwegvereniging en alles wat voor de oprichting nodig is. Ik maak de vereniging helemaal op maat voor elke specifieke situatie.

OVKlid

Wanneer initiatiefnemers mij vragen hen te helpen bij het inrichten en oprichten van hun kavelwegvereniging vraag ik daar een (zeer schappelijke) vergoeding voor. Daarvoor krijgen zij vervolgens ook het gebruiksrecht van de laatste versie van het huishoudelijk reglement (versie 2019) en het contract (het zonder mijn toestemming gebruiken van (delen) van mijn werk leidt tot een inbreuk op grond van de Auteurswet (art. 5.2 AW)).

Ik stel vast dat een enkele kavelwegvereniging het wiel opnieuw willen uitvinden. Althans daar lijkt het op. Want nader onderzoek leert dat die verengingen doorgaans gewoon (bewerkingen van) mijn (eerdere) verenigingsstukken gebruiken. Deze oprichters jatten zogezegd mijn stukken. Daarmee schenden zij mijn auteursrechten en dat is onrechtmatig. Niet chique vind ik dat. Een enkele kavelwegvereniging probeert dit naderhand recht te zetten. Dat getuigt van een stuk meer beschaving.

Meer lezen over kavelwegen? type “kavelweg” in het zoekveld in de rechter kantlijn.

Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie, kavelweg, problemen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.