Geluidsoverlast Schiphol

De plannen voor Airport Lelystad trekken momenteel alle aandacht. Maar terwijl wij angstvallig in de richting van Lelystad kijken, lijkt Schiphol haar kansen te grijpen. Krijgen we als Lelystad (toch) open gaat geluidsoverlast van twee vliegvelden tegelijkertijd? Wordt dat meegewogen in de milieu effecten rapportages? Wie in dit land maakt zich sterk voor onze belangen? Heeft het zin om hier energie in te stoppen of gaat de zucht naar economische groei het wederom winnen van het leefcomfort?

Sinds enige maanden, en steeds meer in de laatste weken lijkt de geluidsoverlast van vliegtuigen op weg naar Schiphol flink toegenomen. De vliegtuigen vliegen over de Vogelweg of ze komen uit het oost – noordoosten en koersen recht over Almere Oosterwold. Zie hieronder de foto´s van vliegtuigen boven ons huis in een kwartiertje tijd (2 november 2017 / ca. 10 uur). Het waren er veel meer maar de rest vloog veel hoger. Sommige vliegtuigen vliegen zo laag dat je de raampjes kan tellen. Eergisteren vlogen ze af en toe zelfs onder de zeer laag hangende bewolking.

De overlast concentreert zich doorgaans  rond bepaalde tijden. Ongetwijfeld zijn zaken als wind, de dag en het seizoen van invloed. Tussen de drukke momenten is het relatief stil. Het ergste zijn de dagen waarop de vliegtuigen rond 7 uur ´s morgens en ´s avonds vanaf 9 uur laag overvliegen. Vroeg naar bed of uitslapen in het weekend zit er dan niet in. Vaak is het uren lang stil en dan ineens komt er gedurende een of twee uur weer een hele stoet aan vliegtuigen laag over. Gelukkig zijn er ook nog dagen waarop we helemaal geen last van vliegtuigen hebben.

Met de dB meter op mijn telefoon meet ik tussen de vijftig en tot soms ruim 70 dB. Normaal tijdens de ochtendspits is de geluidsdruk door het omgevingslawaai (zonder vliegtuigen) al aanzienlijk, ca. 48 dB (iets hoger tegenwoordig a.g.v . de verbreding van der Waterlandseweg die thans uitnodigt tot heel hard rijden). Dat is véél meer dan in Amsterdam/Zeeburg, de prijs die we moeten betalen voor meer rust.. De 48 dB geluidscontour van Schiphol ligt tientallen kilometers naar het westen. Hoe kan het dan dat ze hier zoveel herrie mogen maken?

Wanneer zo´n stoet van vliegtuigen laag overkomst vormt de combinatie van het soort geluid (indringende gebulder), het volume en vooral de duur ervan acute stress. Je hart gaat sneller, irritatie loopt op, gesprekken staken en je kan je een paar minuten niet meer concentreren. Ook slapen lukt niet.

Schiphol is wellicht (toch) nog niet voldoende bekend met de nieuwe woonwijk Oosterwold. Ik houd niet van klagen maar in dit geval lijkt dat de enige optie. Heb je last van Schiphol? Maak een account aan op Bas en voer klachten in, telkens wanneer het te gek wordt. Dan wordt op het kaartje zichtbaar dat er nieuwe meldingen vanuit de polder ontstaan. Wie weet legt iemand ooit de aanvliegroute ietsjes om. Zie hieronder een overzicht van de klachten voor Almere, per datum.

Screenshot-2017-11-2 BAS.png

Dit bericht werd geplaatst in geluidsoverlast oosterwold en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Geluidsoverlast Schiphol

  1. Wim Dieke zegt:

    Dat was in ieder geval een Boeing 747 van cargolux met nummer LX-RCV op 1700 meter om 9:50 en een 747 van saudi cargo met nummer TC-MCT op 1070 meter om 9:58 een 737 van el israel met nummer 4X-EHF op 1160 meter om 10:02, een airbus A319 van easyjet G-EZBV op 625 meter om 10:04 en een klm 747 PH-BFF op 770 meter hoogte om 10:06.

    Like

  2. Jan Nieuwenhuis zegt:

    Volgens mij spelen er in de beschreven situatie meerdere zaken. De ene betreft de aanvliegroute uit Oost-Nederland. Zelf woon ik in Zeewolde en daar zie je ‘s avonds bij helder weer vliegtuigen in een glijvlucht richting Schiphol aan komen vliegen; op globaal een onderlinge afstand van 2-3 minuten. In Zeewolde zitten ze nog relatief hoog, maar dat zal richting Oosterwold verder af nemen. Daarnaast zijn er ook nog vliegtuigen uit het Noordoosten die op grotere hoogte in deze aanvlieglijn invoegen, ongeveer terplaatse van het gebied tussen Larserweg en Knardijk in Oostelijk Flevoland.
    De situatie zoals die op de foto getoond wordt en met name de hoek waaronder het vliegtuig vliegt laat de situatie in de zogenaamde wachtruimte zien. Dit betreft vliegtuigen die nog niet direct kunnen landen en dan cirkelen boven Almere, Gooimeer, IJmeer en Markermeer.

    Like

Reacties zijn gesloten.